Zomertijd Verandert Het Koopgedrag Van Shoppers

Als je vorige week als een zombie rondliep, dan ben je niet de enige. Uit onderzoek blijkt consequent dat zomertijd mensen slaaptekort en uitgeput maakt.

Nu suggereert een gloednieuwe serie van zes onderzoeken dat de vermoeidheid die wordt veroorzaakt door de zomertijd ertoe kan leiden dat consumenten kiezen voor veel meer variatie in hun koopgedrag. Wat meer is, dit gedrag op zoek naar variatie kan een onbewuste poging zijn om opwinding te behouden in het licht van slaperigheid. Hoewel slaapgebrek het hele jaar door veel voorkomt bij Amerikaanse volwassenen, is dit een van de eerste onderzoeken die het verband tussen slaperigheid en consumentengedrag analyseert.

Het huidige onderzoek helpt om de nieuwe impact van slaperigheid op het zoekgedrag van consumenten te ontdekken, medeauteur Charles Weinberg, SMEV Presidents Professor in Marketing en Professor Emeritus in de Marketing and Behavioural Science Division aan de UBC Sauder School of Business, informeerde Mattress Duidelijkheid via e-mail. Uit de onderzoeken, waarbij gebruik werd gemaakt van een verscheidenheid aan procedures en die allemaal consequente opties omvatten, bleek dat slaperige consumenten de neiging hadden om meer variatie te zoeken. Dit effect wordt waargenomen bij keuzes van candybars, bier, plaknotities en cadeaubonnen.

Hoewel het verstandig zou zijn om aan te nemen dat vermoeidheid de avontuurlijkheid in bijvoorbeeld de supermarkt zou verminderen, suggereert dit onderzoek dat het tegenovergestelde waar zou kunnen zijn. Slaperige mensen kunnen meer variatie in hun aankoopkeuzes zoeken binnen een onbewuste poging om zich voller te voelen en hun slaperigheid op afstand te houden.

Bestaand onderzoek toont aan dat we vaak slaapremmende stimulerende middelen of stoffen (bijv. koffie, thee) of veranderingen in de omgeving (bijv. intensiteit van licht, geluid) gebruiken om hun slaperigheid en waakzaamheid te beheersen, zegt Weinberg. Ons onderzoek geeft aan dat consumptiegedrag kan worden gebruikt als een ander hulpmiddel voor wakkerheidszorg.

Jagen Op Variëteit Om Slaperigheid Te Bestrijden

De analyse, die werd afgedrukt in het Journal of Marketing Research en met deelnemers uit Noord-Amerika en Azië, was gebaseerd op huidig onderzoek dat suggereert dat mensen van nature geneigd zijn stappen te ondernemen om hun uithoudingsvermogen (of het gebrek daaraan) te beheersen.

Het is van cruciaal belang op te merken dat mensen worden aangemoedigd om hun slaperigheid en waakzaamheid actief te beheersen, met behulp van verschillende procedures om slaperigheid te verminderen en alert te blijven, zegt Weinberg. Omdat slaapstoornissen vaak voorkomen, proberen mensen vaak wakker te blijven om hun dagelijkse werk en andere taken zo goed mogelijk uit te voeren.

Hij wijst op verschillende voorbeelden:

  • Nachtploegarbeiders, die hun slaapschema’s veranderen en andere inspanningen zouden kunnen doen om te voorkomen dat ze zich ’s nachts moe voelen
  • Artsen die lange dagen werken, moeten stappen ondernemen om wakker te blijven, zodat ze geen medische fouten maken
  • Slaperige chauffeurs die mogelijk cafeïne, luide audio of een gesprek met een passagier gebruiken om wakker te blijven achter het stuur

Deze behoefte om wakker te blijven, zet individuen ertoe aan om stimulatie te zoeken, vertelde Weinberg ons. En dat is precies wat het veranderen van aankoopbeslissingen kan opleveren. Het opnemen van variatie in opties kan de opwinding bieden die slaperige mensen nodig hebben.

Inderdaad, twee van de zes onderzoeken die door Weinberg en zijn co-auteurs werden uitgevoerd, keken uitdrukkelijk of het zoeken naar variatie vermoeidheid zou kunnen bestrijden – en de resultaten impliceren van wel.

Het is ook bewezen dat het zoeken naar afwisseling effectief is om slaperigheid gedeeltelijk te verminderen, zegt Weinberg. Het zoeken naar variatie kan slaperigheid tegengaan, omdat het de opwinding biedt die mensen nodig hebben om wakker te blijven wanneer ze alert moeten blijven. Kortom, we ontdekten dat het kiezen van variatie kan helpen om slaperigheid te verminderen en de vraag naar stimulatie die daardoor wordt veroorzaakt, in ieder geval gedeeltelijk.

Het zoeken naar variatie betekent een mentaal mechanisme om de opwinding te vergroten, in plaats van lichamelijke stimulatiemechanismen zoals het consumeren van cafeïne of het luisteren naar luide muziek. Dit zou ook kunnen verklaren waarom onderzoek suggereert dat mensen met slaaptekort vaak meer geneigd zijn om risicovolle beslissingen te nemen.

Keuzes Van Slaperige Shoppers Onderzoeken

Om hun bevindingen te ontdekken, gebruikten de onderzoekers zes verschillende onderzoeken, elk met een iets andere focus.

Zes onderzoeken, die allemaal gebruik maakten van daadwerkelijke beslissingen met echte gevolgen, werden voltooid om onze hypothesen te onderzoeken, zegt Weinberg. We hebben een mix van methoden gebruikt om het effect van slaperigheid op de behoefte aan opwinding en de keuze van de variëteit uit verschillende domeinen van individuen te beoordelen.

Dit is in het kort wat deze verschillende onderzoeken inhielden:

  • Onderzoek 1 verscheen bij candybar-aankoopgegevens voor gemakswinkels, coffeeshops, snoepwinkels en bodega’s van de dagen na zomertijd (DST). Eerder onderzoek heeft aangetoond dat DST slaapgebrek veroorzaakt bij Amerikanen. Uit deze analyse bleek dat de zomertijd de verscheidenheid aan consumenten in hun winkelopties kan vergroten – misschien als een methode om met vermoeidheid als gevolg van de tijdverschuiving om te gaan.
  • Studie twee speelde met de slaperigheidsfactor door de tijd van de dag tijdens het experiment aan te passen aan de chronotypes van de deelnemers (dwz als ze de neiging hebben om een ochtendleeuwerik of nachtbraker te zijn). Uit deze analyse bleek dat deelnemers voor meer nummer kozen als ze zich slaperig voelen.
  • Uit onderzoek 3a en 3b bleek dat als mensen niet het gevoel hadden dat het nodig was om opgewonden te blijven, ze minder geneigd waren deel te nemen aan het zoeken naar variatie (3a). Ze zijn ook minder geneigd om afwisseling op te zoeken als ze hun behoefte aan stimulatie al hadden voorzien via een ander mechanisme, zoals het luisteren naar harde geluiden (3b).
  • Onderzoek 4 en 5 suggereerden beide dat het zoeken naar getallen een effectieve manier is om slaperigheid gedeeltelijk te verminderen.

Dit onderzoek resulteert in de literatuur over gedrag bij het zoeken naar variëteiten door een publicatie-antecedent bloot te leggen, zegt Weinberg. Uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen variatie kunnen kiezen om een optimaal stimulatieniveau te bereiken wanneer de gekozen omstandigheid of winkelomgeving niet voldoende stimulatie biedt. Voortbouwend op deze bevinding, onderzoekt onze studie hoe slaperigheid, die verband houdt met stimulatie en stimulatie, van invloed kan zijn op het zoeken naar variaties.

Hoewel de huidige studie zich uitsluitend richtte op de impact van slaperigheid op het consumentengedrag, ontdekten de onderzoekers dat hun bevindingen ook bredere implicaties kunnen hebben. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat slaperige mensen meer variatie in relatiepartners zoeken. Houd hier dus rekening mee de volgende keer dat je uitgeput bent in de supermarkt of tijdens het browsen op Tinder!